آخرین تغییرات افزایش قیمت انواع مخدرها و روانگردانها در بازار و علل آن

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

آخرین تغییرات افزایش قیمت انواع مخدرها و روانگردانها در بازار و علل آن

آخرین تغییرات افزایش قیمت انواع مخدرها و روانگردانها در بازار و علل آن
شبکه ایران / مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در نیمه نخست سال میانگین قیمت تریاک در سطح کشور 74 درصد، هرویین 66 درصد، مرفین 80 درصد، حشیش 100 درصد و شیشه 61 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
 

علیرضا اکبرشاهی در باره آخرین تغییرات قیمت مواد مخدر و مناطق توزیع مخدرهای سنتی و صنعتی گفت: صرف‌نظر از برخی پارامترهای جانبی اثرگذار بر تعیین قیمت مواد مخدر و روانگردان، قیمت مبادلاتی مواد همانند یک کالای اقتصادی، تابعی از میزان عرضه و حجم تقاضا است.
وی افزود: به موازات عوامل بیرونی یعنی متغیرهایی که در کاهش یا افزایش سطح زیر کشت خشخاش و شاهدانه و به تبع آن حجم تولید مواد مخدر دخیل هستند و همگی بخشی از عناصر موثر بر مقوله عرضه مواد مخدر محسوب می‌شوند، در داخل کشور اعم از مرزها و یا در عمق، سلسله اقدامات امنیتی، انتظامی و قضایی در راستای برخورد با قاچاق و توزیع مواد مخدر صورت می‌گیرد.
مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: طرح‌هایی که فرضا توسط پلیس به منظور جمع‌آوری معتادان اجرا می‌شود یا حتی انجام اقدامات انسدادی و ایجاد استحکامات فیزیکی در طول مرزهای شرقی و نیز بروز برخی پدیده‌های موردی همچون تغییرات شدید و ناگهانی نرخ ارزهای خارجی از جمله عواملی هستند که بر عرضه یا تقاضای مواد مخدر و روانگردان تاثیرگذار بوده و لاجرم شیب این معادله را به یکی از دو سمت، زیاد یا کم می‌کنند.
اکبرشاهی ادامه داد: وقتی مجموعه این عناصر را با یکدیگر مد نظر قرار دهیم و تاثیرات برخی از آنها را بر تقویت یا خنثی کردن آثار برخی دیگر مد نظر قرار دهیم، دیگر چندان تعجب‌آور نخواهد بود که فرضا ببینیم علیرغم افزایش شدید سطح زیر کشت در افغانستان و طبیعتا رشد عرضه در عین ثبات نسبی بازار تقاضا، چرا به ناگاه قیمت‌ها بر اثر تحولات صورت گرفته در یک عامل اثرگذار همچون تغییر نرخ ارز، به جای کاهش، با افزایش روبرو می‌شوند.
مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر این اساس علیرغم افزایش چشمگیر کشفیات انواع مواد مخدر و روانگردان‌ در سطح کشور(هرویین 109 درصد، مرفین 121 درصد، شیشه 60 درصد، حشیش 29 درصد و تریاک 28 درصد) بررسی تغییرات حاصله در قیمت مواد موجود در بازار ایران بیانگر افزایش ملموس و بعضا زیاد نرخ مواد مخدر و روانگردان است.
به گفته وی، در نیمه نخست سال میانگین قیمت تریاک در سطح کشور 74 درصد، هرویین 66 درصد، مرفین 80 درصد، حشیش 100 درصد و شیشه 61 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.




مطالب مرتبط
.